Estland - Tallin.



Till Tallin har jag åkt med både Viking Line och Silja Line. De har kryssningar dit så man anländer på förmiddagen och reser tillbaka vid femtiden på kvällen, med andra ord har man nästan en heldag iland och två kvällar/nätter på båten. Jag har varit där både sommar och vinter. En mysig stad båda årstiderna men jag föredrar nog ändå sommaren. Första gången jag var där var utkanterna av Gamla stan byggarbetsplatser. Senast jag var där var det färdigbyggda stora shoppingcenter. Staden har verkligen förändrats på bara några år.

Båten lägger till nära gamla stan, det tar ca 10 minuter att promenera dit. Gamla stan består av mysiga gränder, restauranger och många små butiker. Båtbolagen brukar ordna guidade turer så har du inte varit i Tallin innan kan det passa bra med en sådan. Den jag åkte på tog oss först på en entimmes bussresa till Tallins utkanter och sedan en liten promenad förbi sevärdheterna i Gamla stan. Åker du på vintern, åk då gärna i december och gå på den mysiga julmarknaden!

Julmarknad i Tallin.

Om du är ute efter sevärdheter är Tallinns Rådhus och Alexander Nevskij-katedralen två tips. Den senare är en av mina favoritbyggnader.

Alexander Nevskij-katedralen.

Annars är det mysigt att bara strosa runt på kullerstensgatorna och hitta en mysig bar att ta en god öl på. Vi besökte till exempel en Depeche Mode-bar som bara kör DM-musik och de hade dessutom flera tv-apparater som körde live-dvder med DM.

Depeche Mode-baren

Blomster"gatan" i Tallin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar