USA - New York. 2011.

I april 2011 besöktes New York för första gången. Vilken stad, vill åka tillbaka så snart som möjligt. Vi hade skrivit långa listor på allt vi ville se och göra och fast vi var där i hela tolv dagar kändes det inte som att man hann med allt man ville göra.
Vi valde att boka resan genom Ticket. De har bra utbud på både flyg och hotell och det kändes bäst att boka genom en resebyrå första gången man åker till New York. Vi valde ut några hotell som vi jämförde och läste även kommentarer på Tripadvisor för att inte hamna på något skabbigt hotell med bedbugs. Vi flög direkt med SAS och de åtta timmarna kändes inte alltför långa.
Vi bodde på hotell Dream på 55e gatan/Broadway. Centralt och bra. Snett över gatan från Dream ligger Ed Sullivan Theatre där de spelar in David Letterman Show och efter bara någon minuts promenad söderut är man nere vid Times Square, någon minuts promenad norrut och du är vid Central Park. Som förstagångsbesökare var detta perfekt eftersom det var nära till allt. Innan vi åkte hade vi laddat ned bra appar till våra Iphones som man inte behöver vara uppkopplad för att använda t.ex. tunnelbanekarta och vanlig karta. Dessa användes mycket!
Biljett till tunnelbanan (och buss) köper du enkelt i automater på stationen med kontokort.

David Letterman
Vi hade turen att få tag på biljetter till en inspelning av David Letterman Show vilket var jätteroligt. Här kan du läsa om hur man får tag på biljetter. Vi gick till teatern där det spelas in på förmiddagen och ansökte om biljetter. Man fick fylla i ett formulär och fick sedan genomgå en kort intervju. Efter det fick vi ett nummer vi skulle ringa senare under dagen. Där meddelade de att vi hade fått biljetter till samma dag så på eftermiddagen var det dags. Själva inspelningen tog bara en knapp timme. Vi fick bland annat se Ricky Gervais och Foo Fighters.

Top of the Rock
Till Empire State Building är det tydligen alltid långa köer och innan vi åkte fick vi tipset att istället åka upp till Top of the Rock längst upp i Rockefeller Center. Biljett till detta köpte vi smidigt i en liten biljettkur utanför Rockefeller Center. På biljetten står en tidpunkt för när det är ens tur att åka upp. Alltså behöver man inte stå och köa i onödan utan när det är dags blir man insläppt i hissen. Efter lite säkerhetsprocedurer är man till slut uppe. Vilken utsikt! Det kostar 25$ och det är det helt klart värt.

Bronx Zoo
Inget måste men om du har tid över är det en trevlig utflykt. Dessutom går tunnelbanan ovan jord sista biten så du får se en del av Bronx också. En del ovanliga djur som tapirer. Många olika hus med t.ex. fåglar. Dessutom en klapphörna där det finns getter, grisar och alpackor.

Brooklyn Bridge
En promenade over Brooklyn Bridge är ett måste. Tänk på att åka över till Brooklyn och gå över mot Manhattan. Då har du den fina utsikten hela tiden. På Brooklynsidan finns dessutom en fin promenadväg längs vattnet, Brooklyn Heigts Promenade.

Seinfeld-restaurangen
Gillar du tv-serien Seinfeld måste du besöka restaurangen Tom’s restaurant som är den som syns ofta i serien. Kanske ta en bild vid skylten utanför? Ingen höjdarmat men roligt för ett fan. Du hittar restaurangen på 2880 Broadway /112th Street.

Brooklyn Brewery
I Williamsburg (Brooklyn) finns Brooklyn Brewery. På fredagar och lördagar har de öppet hus (på lördagar även guidade rundturer). Vi gjorde givetvis ett besök och provade ölsorter som inte nått Sverige ännu. De har alltid åtta olika sorter på fat.